keskiviikko 15. huhtikuuta 2009

Pätemästä päästyään

Se on taas lyöty lukkoon! Mun tulevaisuus nimittäin. Päätin, että musta tulee Tapio Suominen!

Tapsalla on käsittämättömän siisti työ. Se saa kierrellä ympäri maailmaa urheilukisoissa kesät talvet ja haastatella kaikenlaisia anssikoivurantoja. Kelpais mulle!

Mulla on jo kaikki suunniteltunakin: Meen lukeen viestintää lukion jälkee johonki huippuyliopistoon; ehkä haen ensin jonnekin päin Suomea, mutta jossain vaiheessa tie vie varmasti maan rajojen ulkopuolelle hakemaan kokemuksia. Mun opiskelu-uran päättyessä Tapsa on varmaan jäänytkin just sopivasti eläkkeelle (jos Vanhanen pidetään aisoissa), joten mulle annetaan YLE:ltä sen pesti hopealautasella.

Jostain täytyy kuitenkin alottaa. Ensimmäinen askelma mun tulevaisuuden tikapuilla on jo puoliks otettu, rupeen nimittäin erittäin epäsäännölliseks freelanceriks. Tuloksia saattaapi tulla näkyviin jossain vaiheessa...

Tulevaisuutta odotellessa vietän aikaani rakkaassa Sammon keskusvank-- anteeks, keskuslukiossa. (Kulunu läppä, sori.)

Siellä on suhteellisen kivaakin ajoittain. Se vaan kyrsii, jos samalle kurssille sattuu joku himopätijä. Viime jaksossakin oli matikassa sellanen tyttö, joka kieli ruskeena sanoo opettajalle eturivin pulpetistaan:
"Voi ope, mä laskin kaikki kertaustehtävät tästä kirjasta, niin mulla loppu vihko. Voisinks mä saada vähän lisää paperia?"

Ja kokeeseen oli tosiaan vielä KAKSI viikkoa aikaa.

Täytyy myöntää, että joskus tulee itekin sorruttua siihen pätemiseen. Jossain ruotsin syventävällä kurssilla nyt yllättävää kyllä satun olemaan niitä harvoja, jotka tietää, mikä on subjekti.

Mä en sentään päde millään ylimääräsillä viittaushuomautuksilla, vaan viittaan vain, jos opettaja kysyy jotain. Ja se aktiivisuus on loppuviimeks koitunu mun pelastukseks aika monella kurssilla, kun se on hilannu vähän huonommin menneestä kokeesta huolimatta numeroa yläkanttiin.

Se vaan on inhottavaa, jos joutuu istumaan eturiviin. Sieltä on jotenkin extranoloa viitata, paljon helpompaa olis istua coolisti takarivissä ja tietää sieltä käsin oikeita vastauksia. Mä kuitenkin istun melkein joka kurssilla tässä jaksossa eturivissä.

Se pääsi käymään siten, että mä menin myöhässä jokaselle oppitunnille jakson alussa, kun "aamureenit vähän venähti". Myöhässä meneminen on coolia. Se ei oo enää niin coolia, jos luokka onkin jo täynnä ja joutuu istumaan siihen eturiviin.

Oon muuten tajunnut, mikä mun ruokailutyylini on. Mä ja Venla ollaan tosiaan paikasta riippumatta aina ne, joilla on viimesenä lautanen naaman edessä. Venlan hitaus johtuu siitä, että se ottaa reilun määrän ruokaa lautaselle, pureskelee huolellisesti jokasen suupalansa eikä koskaan jätä yhtään ruokaa.

Mun hitaus taas johtuu siitä, että mä unohdun selittämään jotain todella tärkeetä juttua joka haarukallisen välissä. Se ruoalla lastattu haarukka vaan keikkuu ilmassa, yleensä samaa tekee vielä juomalasi toisessa kourassa. Kun sitten lopulta saan juttuni loppuun, ruoka on jo kylmentyny haarukkaan, ja lautaselle. Aina en ite selitä kovin paljoa mitään, mutta siinä tapauksessa aika menee useimmiten nauramiseen. On jännä, kuinka ruokapöydässä aina sattuukin saamaan ne pahimmat naurukohtaukset.

Ruoasta puheenollen, meidän kouluruokailu on tosi esimerkillinen. Siellä on joka päivä jotain jännän nimistä ruokaa monipuolisista raaka-aineista! Viikon ruokalista voi näyttää esimerkiksi tältä:

MA - Kermainen espanjankala linssikastikkeessa. (Ruotoista seitiä epäilyttävän harmaassa litkussa.)
TI - Namibian nakkeja perunahauteessa. (Jänteisiä jauhonakkeja ja raakoja yllätysperunoita tummalla sisuksella.)
KE - Keittiön erikoinen nakki-kala-keitto. (Pari ylijäänyttä nakkia ja sein palasta on heitetty kattilaan, joukkoon lisätty pari litraa vettä ja eilisen kumiperunoita. Kattilassa liha etsii kaveria, turhaan.)
TO -Juustoista piilokalaa nakkien kera. (Eilisen keitosta on suodatettu vesi pois, tilalla taas harmaata litkua ja roppakaupalla juustoa peittämään känttyiset nakki-kalat.)
PE - Nakkirääpettä kalaliemessä. (Sama ruoka, eri nimi.)

Sitten ihmetellään, miks koululaiset menee ABC:lle tai kebabbilaan syömään ja Suomessa on yhä enemmän läskejä nuoria.

Käväsin muuten inssissä viime viikolla. Käväsen toistamiseen huomenna. Jos vaikka sillon sitten saatais taas uus törttö liikenteeseen!

Facebookin testin mukaan mä viihtyisin parhaiten Suomen kaupungeista Turussa. Oi voi, lävähtääköhän mulle nyt jokin elinikänen porttikielto Tampereelle?

1 kommentti:

ellu kirjoitti...

Yllättävän oikeen kuulonen ruokalista!!

Ellu