tiistai 27. joulukuuta 2011

Facebook-panna

First World Problem:

Pienen ihmisen kamalimmista kamalin mahdollinen kohtalo on iskenyt mun osalle: Facebook on sulkenut porttinsa multa!

Jo yli kaksi viikkoa kestäneestä fb-hiljaisuudestani voin sanoa seuraavaa: Se ei ole vapaaehtoista. En ole tehnyt sosiaalista itsemurhaa enkä myöskään leuhkistunut niin paljoa, että kiusallani jättäisin vastaamatta fb-frendieni lähettämiin viesteihin ja tapahtumakutsuihin. En ole lyönyt vetoa kenenkään kanssa fb-hiljaisuudesta, enkä ole lakossa osoittamassa mieltäni fb:a vastaan. En ole myöskään (ainakaan vielä toistaiseksi) hypännyt vihollisen alias Google+:n leiriin. Ihme kyllä en ole edes unohtanut sähköpostiosoitettani tai fb-salasanaani.

Ylläpito vain on bännännyt minut.

Facebookin julistama panna ei johdu sääntöjen rikkomisesta tai rivosta käyttäytymisestä palvelussa. Ehei, kyseessä on aivan viaton "security check", jonka periaatteessa hyvänä tarkoituksena on estää rikollisten murtautuminen kuuliaisten kansalaisten fb-tileille.
Yleensä checkissä on pitänyt tunnistaa omia friendejään valokuvista. Tällä kertaa Facebookin ylläpito oli kuitenkin kehittänyt aivan uudenlaisen, mullistavan tavan varmistaa käyttäjien henkilöllisyys:
Sisäänkirjautumista yrittäessä ruudulle lävähtää ilmoitus, jonka mukaan automaatti on lähettänyt minulle tekstiviestillä "security coden" puhelinnumeroon, jonka olen tililläni ilmoittanut (näkyy vain ylläpidolle). Jos käyttäjä (minä) ei ole saanut viestiä, hän voi saada sen puhelinsoitolla tähän samaan numeroon. Ilman koodia ei palveluun voi kirjautua. Ilmoituksessa lukee myös tämä puhelinnumero, johon koodi on lähetetty: "35840..."

Täytyy myöntää, että tilini turvallisuus on taattu. Kukaan ryökäle ei varmasti ole voinut kirjautua tililleni viimeisen kahden viikon aikana. Negatiivisena puolena voisi sanoa sen, etten ole kyllä minä itsekään.

Hieno automaatti ei ole tunnistanut muita kuin numeroita, joten se on jättänyt puhelinnumeron maatunnuksesta "+"-merkin pois. Lopputulos: numero ei toimi. Siihen numeroon ei siis voi vastaanottaa viestejä eikä puheluita. Turvallisuuden takaamiseksi fb:n turvakoodia ei tietenkään voi saada millään muulla tavalla kuin näillä kahdella.

Asiakasystävällinen Facebook on tehnyt yhteydenottamisen mahdollisimman hankalaksi: kesti lähes tunnin ennen kuin onnistuin löytämään edes jonkinlaisen tavan lähettää palautetta ylläpidolle. Sitten kesti yli viikon ennen kuin ylläpidosta vastattiin. Kuulemma he eivät voi olla varmoja henkilöllisyydestäni, joten he eivät voi vain lähettää minulle koodia oikeaan, "+"-merkillä varustettuun puhelinnumerooni. Sen sijaan minun täytyy skannata heille kopioita vähintään kahdesta virallisen tahon minulle myöntämästä henkilöllisyystodistuksesta, jotta voin todistaa olevani oikeasti minä. Nyt olen lähettänyt heille nämä skannaukset ja pari päivää odotellut reagointia tähän viestiini. Tyypillistä olisi, että minun tapaustani käsitellyt henkilö on pidennetyllä joululomalla loppiaisen yli.

Olen tässä vain miettinyt, että vaikka automaatti olisikin osannut kirjoittaa puhelinnumeroni oikein, minulla ei välttämättä olisi enää ollut käytössä sama numero, jonka olen joskus ammoin fb-tililleni ilmoittanut. Olisin voinut vaikka pudottaa kännykkäni vessanpyttyyn ja huuhtoa sitä myöten sim-korttini Itämereen. Tai sitten joku rikollinen olisi voinut varastaa kännykkäni, saada näin haltuunsa fb-turvakoodini ja viedä siten nettihenkilöllisyyteni. ELI KENEN NEROPATIN IDEA OLI LÄHETTÄÄ TURVAKOODI KÄYTTÄJÄN KÄNNYKKÄÄN EIKÄ TARJOTA MITÄÄN MUITA VAIHTOEHTOJA VASTAANOTTAA KOODI?

Ihan pelkkää nettisukupolven turhaa vänyämistä tämä minun fb-ahdistukseni ei ole.
Joutavan ajantappamisen lisäksi olisin näinä kuluneena kahtena viikkona tarvinnut Facebookia ihan oikeiden asioiden hoitamiseen: muun muassa opiskelijahaalarien tilausmaksujen karhuamiseen henkilöiltä, jotka eivät lue sähköpostiaan ja joiden puhelinnumeroa ei ole saatavilla. Kiitos fb:n turvallisuusintoilijoiden jään väliaikaisesti yli 500 euroa tappiolle.

Lähes yhtä karmaiseva kohtalo on kylläkin ollut joutua sosiaaliseen paitsioon: olen suurimmassa määrin epätietoinen uuden vuoden suunnitelmista, koska kaikki kanssakäyminen hoidetaan nykyään fb-eventtien muodossa. Joita en ole nyt kahteen viikkoon nähnyt.

Voih, pitääköhän sitä kohta ottaa kännykkä kauniiseen käteen ja ihan vanhanaikaisesti soittaa ja tekstailla ihmisille?

ps. Tämä blogipäivitys julkaistuu fb-seinälläni automaattisesti BlogLovin-sovelluksen ansiosta. En siis ole vieläkään oman fb-tilini haltija, mutta saanpas ääneni siellä kuuluviin, hah!

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ainakin Hämiksellä on bileet, tervetuloa! :P Tosin mä en varmaan pysty hyppiin tällä kertaa sun kaa ABBAn tahtiin (enkä minkään muunkaan tahtiin), kun kaaduin eilen ku olin luistelemassa ja polvet ei kamalasti tykänny :D Claudia

Anonyymi kirjoitti...

EIEI ei mun mielestä monttuun kuulu mikään polvivamma vaan se on nimenomaan ylikuntotila.

Sarsa kirjoitti...

Claudia: taitaa multakin jäädä ABBAt nyt väliin, kun palailen Helsinkiin vasta loppiaisen jälkeen... Mut kaudenavajaisissa sitten! :D

Sarsa kirjoitti...

Niin ja vielä montusta: mä taas ajattelen niin, että se tarkottaa ylipäänsä tilannetta, jolloin ei kulje (johtuu se sitten ylikunnosta tai sairastelusta/urheiluvammasta/motivaatiopulasta johtuneesta reenaamattomuudesta). Mutta ehkei montulle edes ole mitään virallista määritelmää...